Canım Aliye, Ruhum Filiz || YORUM


Mektupların insanın yaşamına açılan bir pencere olduklarını düşünüyorum. Bu yüzden mektup türünü okumayı seviyorum. Canım Aliye, Ruhum Filiz'de Sabahattin Ali'nin hayatına kısa bir yolculuk yapıyoruz.


"Dünyada herkesten ve her şeyden çok sevdiğim Aliye" diye başlamış Sabahattin Ali bir mektubunda. Bu cümleden de anlaşılacağı üzere çok derin seven, güzel seven bir adam Sabahattin Ali. İyi bir yazar olmanın yanında iyi bir eş ve iyi bir baba. Hayatı zorluklarla geçen bir yazar. "Güzelsin" gibi basit bir kelimeyi bile büyülü bir şekilde okuyucuya aksettiren bir kalemi var. Ölüm yeri olarak Kırklareli diye bilinse de aslında nerede öldüğü tam olarak bilinmiyor. Çeşitli rivayetler var ama kesin bir bilgi söz konusu değil. Hayatı gibi ölümü de trajik bana göre.. Hayatı boyunca oradan oraya, ceza evinden ceza evine sürüklenmiş, ailesinden uzak onlara hasret kalmış. Canım Aliye, Ruhum Filiz eserinde bu süreçte neler yaşadığını onun ağzından okuyoruz. Ben kitapta Aliye Ali'nin de mektuplarını görmek isterdim.


Kitaptan sevdiğim bir alıntıyı paylaşmak istiyorum; 
"Şunu esas olarak kabul etmeliyiz ki insanların hemen ekserisi yalnız kendilerini düşünürler. Dünyadaki bütün felaketlerin, uygunsuzlukların, bayağılıkların sebebi işte bu her şeyden evvel kendini düşünmek illetidir. İlk bakışta insana bir kurnazlık ve akıllılık gibi görünen bu hal hakikatte aptallıktır. Çünkü dünyada bir insanın başka bir insanın yardım ve alakasına muhtaç olmadan yaşaması mümkün olamayacağına, hatta en kötü hayvanlarda bile birbirlerine yardım hissi mevcut bulunduğuna göre, sadece kendini düşünmek ve başkalarının da böyle yapmasını istemek kendi kendisinin kuyusunu kazmaktır. İnsan başkalarına yardım ettiği, başkalarını sevdiği kadar yükselir. Dünyada hayatın bir tek manası varsa o da sevmektir. Hatta mukabele bile edilmesini beklemeden sadece sevmek. Başka bir insanı bahtiyar edebilmek, kendini bahtiyar edebilmekten daha güç fakat daha insancadır. Bugün böyle düşünenlere saf, hatta enayi derler. Fakat ne derlerse desinler, biz kalbimizin ve kafamızın doğru bulduğu şeyleri etrafın ne dediğine bakmadan yapmalıyız. Hayatta en büyük vazife ve saadet olarak şunu almak lazımdır: bize yakın ve uzak bütün insanlara yardım etmek, bütün insanların iyiliğine çalışmak..."

Yazarı, bu kadar genç yaşta (41) kaybetmek beni üzüyor. Yine de bu kısa yaşamında bir çok eser ve iz bırakmış biz okuyuculara.. Yazarın kalemiyle yeni tanışacak olanlara Canım Aliye, Ruhum Filiz kitabını gönül rahatlığıyla öneriyorum.
Pinterest shareGoogle Plus share

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BLOG DESIGN BY BİR OTAKUNUN DÜNYASI